Nyheter

Allt du behöver veta om CRM

En term som blir allt mer vanlig i affärssammanhang och bland företagare är CRM. Med vad betyder det egentligen och hur kan det hjälpa företag att få en bättre relation med sina kunder? Det berättar vi mer om här.

Vad är CRM?

CRM är egentligen en förkortning som står för customer relationship management. Det handlar alltså kort och gott om kundvård. Genom att använda sig av CRM kan man bättre förstå sina kunder och därför skräddarsy kampanjer och erbjudanden som passar dem. De större varumärkena är idag därför snabba med att implementera CRM i sitt arbetssätt. Här kan du läsa om hur klädkedjan Lindex valt att använda sig av CRM.

Men hur fungerar det hela praktiskt då? Jo, för att kunna arbeta med detta verktyg behöver du ett IT-stöd för CRM. Det är ett program som samlar din kunddata i realtid. Det låter dig helt enkelt få veta mer om dina kunder samtidigt som du kan sköta relationerna med dem, något som i förlängningen ger en personligare upplevelse till kunderna. Detta ökar i sin tur sannolikheten för att de ska vända sig till dig igen.

God kundvård är viktigare än någonsin

Idag finns mängder av aktörer som slåss om kunderna på marknaden. Det gäller därför att som företagare utmärka sig på ett eller annat sätt. Många har gjort mer eller mindre lyckade försök utan att egentligen känna sina kunder. Det kan till exempel vara att skapa kundklubbar och låta kunderna samla poäng. Många företag försöker också rida på den gröna vågen och kommer med vaga miljöpåståenden utan att egentligen göra så mycket för klimatet. Problemet med det är att dagens kunder är smartare än så. De eftersöker därför hellre personlig kundvård, snabb support och ett företag som känns genuint intresserade av dem som personer. Genom att skaffa ett it-stöd för CRM till ditt företag kan du stärka relationen med dina kunder avsevärt. Med hjälp av CRM kan du till exempel ta reda på i vilken åldersgrupp dina kunder finns, vad de gillar och vad de inte tycker om lika mycket. På så sätt blir det mycket enklare att skräddarsy kampanjer och erbjudanden så att de känns personliga och lockande.

Lime erbjuder en heltäckande CRM-lösning som bland annat låter dig få en tydlig översikt över dina kunder och en grafisk förståelse för dina nyckeltal. Lösningen ger dig också möjlighet att hantera avtal och mycket annat.

ashe