Nyheter

Nyhetsbrev – första steget mot digitalisering

Att ta steget in mot digitalisering kan för många företagare kännas jobbigt. Kanske är företaget litet utan någon teknikkunnig anställd. Men digitalisering behöver inte innebära att göra flashiga filmer på Tiktok, ändra alla rutiner eller publicera tio inlägg på Instagram varje dag. Håll det enkelt och tänk på din målgrupp – då blir det lätt att ta första steget.

Du kan få hjälp med digitalisering

Om du inte själv vet hur du ska börja med företagets digitalisering kan det vara värt att anlita en firma som sysslar med precis den delen. Oavsett om det rör sig om det första steget, eller en omorganisation så finns det hjälp att få för att öka förutsättningarna att synas på internet och sociala medier.

Vill du prova att ta första steget själv så är ett nyhetsbrev ett bra val för många företag. Den tekniska kompetens som behövs är minimal och jobbet ligger snarare på att skapa relevant och intressant innehåll. Det finns så klart andra viktiga kanaler för nyhetsrapportering, men man måste börja någonstans.

Kommunicera nyheter och förändringar

För företagare finns det främst tre typer av nyhetsbrev:

  • Nyhetsbrev internt.
  • Nyhetsbrev externt mot kunder.
  • Nyhetsbrev externt och internt mot branschen.

Ett nyhetsbrev internt kan göra under, framför allt för kommunikationen. Brister i rutiner kan påvisas, ledningens mål och vision kan tydliggöras och missförstånd kan redas ut. Risken för misstag kan med andra ord minimeras. Försäljningsrapporter kan också presenteras och duktiga medarbetare uppmärksammas. Huruvida nyhetsbrevets stil ska vara mer professionell eller lekfull beror så klart på företagsklimat och vad som passar bäst.

Nyhetsbrev mot kunder bör i de flesta fall gå mot det mer professionella slaget. Var noga med att ge relevant information som dina kunder faktiskt kan ha nytta av att veta. Att hålla det kort är också viktigt, för att öka chansen att det faktiskt blir läst.

Nyhetsbrev mot branschen är lite mer ambitiöst och kommer kanske mötas av viss konkurrens av andra företag. Målet med denna typ av nyhetsbrev är att bli en slags standard för aktuell branschinformation. Hur påverkar kommande regeländringar vid årsskiftet branschen, vilka utmaningar och möjligheter finns i framtiden, vilka nya innovationer kan påverka och så vidare – det är exempel på frågor som kan få ditt företags nyhetsbrev att bli värt att läsa av hela din bransch.

ashe