Nyheter

Nyheter på sociala medier

Idag återfinns inte bara nyheter på internet, TV och i klassiskt pappersformat utan även på den kanske mest tillgängliga och använda plattformen idag – nämligen sociala medier. Idag kan man prenumerera på alla favorittidningar direkt i sociala medier eller alternativt använda en sajt som samlar alla hetaste nyheter på en och samma plats. Sociala medier har som ny teknologi skapat ett helt nytt sätt att marknadsföra nyheter på; du kan komma där åt alla dina favoritnyheter och nyhetsflöden. Exempelvis om du vill följa den senaste informationen om billiga flygbiljetter kan du göra det där. Du även kan hitta överkomliga biljetter för flyg mellan Stockholm och Sundsvall. Många av de traditionella nyhetstidningarna såsom Expressen och Aftonbladet återfinns också på sociala medier men har även konkurrenter i form av nyskapta initiativ såsom Unilad.co.uk, Newsner och Nyheter24.se som enbart är digitala.

Nyheter på Facebook fördelas inom olika kategorier och den vanligaste är nöjeskategorin som utgör hela 73%, av alla nyheter varav tillgången till nyheten i 50% av fallen sker via delningar. Till skillnad från Twitter som ofta används för distribution av information om det som hänt senast (breaking news), är Facebook något långsammare än Twitter på att framföra det vilket Facebook jobbar på att förbättra.

De flesta av amerikaner tar del av nyheter via sociala medier

Enligt undersökningar tar hela två tredjedelar av alla amerikaner del av sina nyheter via sociala medier, även om de ofta är skeptiska till hur sanningsenliga nyheterna är. The Pew Research Center som drivit undersökningarna rapporterar att så många som 68% av deras respondenter svarade att de fick sina nyheter på sociala medier och att 20% tillade att de ”ofta” använde sociala medier som Twitter och Facebook för detta syfte. Av dessa menar 57% att de på förhand förväntar sig nyheterna vara till stor del oriktiga. 67% av facebooks användare i Amerika får sina nyheter därifrån respektive 71% av twitteranvändare och 73% av Reddit. Detta tyder alltså på att Facebook och andra sociala medier tar över större andelar medier och spridningar av nyheter, gentemot de traditionella medierna såsom radio, TV och papperstidning.

Virala nyheter och Newsner

Idag finns ett nytt fenomen och uttryck som benämns ”viral” vilket är när en nyhet eller ett annat internetfenomen delas och sprids väldigt brett och till många under en kort tid. Ett bra exempel på en sådan viral nyhet är den sorgsna men ändå glädjefyllda nyheten om den 15-årige norska pojken Mats som var förlamad i hela kroppen och avled av en sjukdom. Det visade sig att han hade spelat World och Warcraft och haft mängder med nätvänner från hela världen som sörjde hans död och berättade om vilka fantastiska ögonblick de haft medan de spelat med honom. Föräldrarna trodde att han hade avlidit utan att ha fått levt ett bra liv, men insåg sedan att hade levt ett bra liv i spelvärlden!

Newsner är en sådan kanal på nätet som är bra på att skapa virala trender på nätet. De har även fått utmärkelse för Sveriges största publicist på Facebook flera år i rad.